WWZ: de hoofdpunten op een rij

Bepaalde tijd contracten

• Aanzegverplichting bij contracten voor 6 maanden of langer: werkgever moet tenminste 1 maand vóór het aflopen van het contract aangeven of het contract wordt verlengd of niet. Bij verlenging moet worden aangegeven onder welke voorwaarden wordt verlengd.
  • Non-concurrentie- of relatiebeding kan alleen worden overeengekomen als er sprake is van een zwaarwegend bedrijfsbelang dat goed is beschreven (en gemotiveerd) in het contract.
  • Proeftijd niet meer toegestaan in contracten van 6 maanden of korter.

Sinds 1 juli 2015

• Maximaal 3 tijdelijke contracten in 2 jaar (ipv 3 jaar).
  • Nieuw contract binnen 6 maanden geldt als opeenvolgend contract (ipv binnen 3 maanden).
  • Na 2 jaar dienstverband heeft werknemer met tijdelijke contracten recht op de Transitievergoeding.

Procedures vanaf 1 juli 2015

• Geen vrije keuze meer tussen UWV (ontslagvergunning) en Kantonrechter (ontbinding).
  • UWV verplicht bij: bedrijfseconomische redenen, ontslag wegens langdurige ziekte (>2 jaar).
  • Kantonrechter procedure in geval van overige persoonlijke redenen (disfunctioneren, verstoorde arbeidsverhouding, dringende reden frequent ziekteverzuim ed).
  • Zwaardere eisen aan dossieropbouw bij ontbinding via de rechter wegens disfunctioneren. Groot risico op afwijzing ontslag als dossier niet op orde is.
  • Hoger beroep tegen uitspraak UWV en uitspraak kantonrechter is voortaan mogelijk.

Vaststellingsovereenkomst – bedenktijd

• Werknemer heeft (na 1 juli 2015) een bedenktijd van 14 dagen nà het ondertekenen van een vaststellingsovereenkomst. Hij kan binnen die termijn – zonder opgave van enige reden – de overeenkomst ongedaan maken. Let op: onze verwachting is, dat de bedenktijd nog wel eens misbruikt kan gaan worden in onderhandelingen met een werknemer.

Transitievergoeding

• Komt in plaats van de kantonrechtersformule en is nu ook een in de wet vastgelegd recht.
  • Afwijking is bijna alleen nog mogelijk in onderling overleg. Rechter is gebonden aan de wettelijke berekening en kan géén correctiefactor meer toepassen.
  • Ook langdurig zieke werknemer die wordt ontslagen heeft recht op de Transitievergoeding.
  • Bijzondere overgangsbepalingen voor kleinere werkgevers (<25 werknemers) en voor werknemers met een lang dienstverband bij een grote werkgever.
  • In sommige gevallen kunnen gemaakte kosten (bv. voor opleiding) in mindering worden gebracht.
  • Meer informatie over de Transitievergoeding